Schumacher - vs Senna (why he is better)






Detta är min svenska version.
På the "Final battle - why Schumacher is better than Senna"

det är i dessa dagar väldigt populärt och aktuellt med diskussioner och debatter oavsett ämne på diverse subforum,kommentatorsfält och andra samlingspunkter på den vida webben.
Enligt de flesta,och även de främsta på området (exempelvis f1-kommentatorn Murray Walker 1950-2001)
så är  Michael Schumacher the  

"indisputed King of formula 1"
"the greatest of alltime"


Trots detta finns det motstånd, och den mest kända är väl den sekt-liknande hysterin kring avlidna Ayrton Senna.
Låt oss ta en titt


* Fenomenet är föga nytt, en avliden karismatisk person blir ofta överdrivet glorifierad efter sin död.Personer dras även till mystiken och vill insupa samt inleva sig i rörelsen.

* I sportvärlden finns det dessutom en sportmanna-mässig anda. (gentlemän)
Man hedrar gärna avlidna mästare för den goda sakens skull, det handlar om ära och respekt.
Föga förvånande är då resultatet av sådan här undersökning:

http://www.skiddmark.com/2009/12/10/ayrton-senna-voted-best-ever-f1-driver-in-autosport-poll/

(Även om misstycke finns, röstar majoriteten på en legend som dessutom förolyckats  utövande sin sport)


* Inom alla kretsar, finns det en högre krets (elit)
gamla stofiler som är bättre vetande och erfarna,deras åsikt väger tyngst.
yngre förmågor ser upp till dessa och vill gärna instämma i samma kör för att verka "bildad" exempelvis.

(Det är därför aftonbladets praktikant /F-1 journalist  Anna  ochså anser Senna är den största.precis som alla andra proffs tycker, tänker hon )





Gemensamt för de flesta diskussioner/omröstningar mm   är

- Michaels tyska bakgrund är honom en björntjänst.F-1 folk & Engelsmännen älskar hellre
brasilianare

- Orättvis argumentation, subjektiv jämförelse.

- Man kan i absurdum påstå att en numera avliden hade kvaliteer utanför vetenskapens statistik. Det är faktiskt en aning fegt,och enkelt att komma med abstrakta argument som givetvis inte går att bemöta eller mäta.




Men här är  typexempel . 10 punkter konscist  med reprimander

1. Michael satt bara i bästa bilen

(R)
Schumacher kvalade 7a i en Jordan i sitt första lopp någonsin på krävande Spa.
1994 vann han i en Benetton, när dominanta Renault-Williams plockade konstruktörstiteln.
Tvärtom är Michael en hårt driven förare som hoppade av det vinnande tåget och tog sig an ett
nedkört team som Ferrari - isället för att plocka enkla titlar med ex Williams.
Ayrton Senna hoppade däremot in i starka redan-vinnande team.
1996 vann Michael Spaniens GP för att citera Martin Brundle:

"Michael didn’t have the best car by a mile, but he won it by a mile"

Framgångsepoken med Ferrari kan han bara tacka sig själv för,hade bilen varit avgörande hade inte uteslutande Michael varit den vinnande föraren. Respektlöst och felaktigt påstående som skändar en så stor talangs förmåga att köra upp sig i undermåligt material såväl som att kämpa igenom placeringar i fältet.



2. Michael fick aldrig nån konkurrans.

(R)

1992  (3th Race) Brazil
som en färsk rookie  slutar 3:a  efter  N.Mansell & R.Patrese.....
I racet fanns giganter som Alesi,Senna mfl.

Följande race i ett blött Spanien slutade han 2:a medans ayrton snurrade runt vid två tillfällen.
Varför inte nämna Kanada där det blev en annan 3:e placering efter Berger,Alesi ...
1992 belgien slog han dessutom den så beryktade Senna och vann likväl som under GP-t i Europa 1994.

Vilka giganter har Michael isåfall INTE mött?




---- Listan utökas och postas under en längre tid. Diskussion välkomnas ----




här kör jag på hårt och kortfattat.

Senna
[3 Titlar varav en tveksam då han medvetet rammade Prost och vann på poäng helt officiellt och erkänt.
Nåväl en Förare som under 11 år plockar 41 Vinster i främst dominerande ,konstruktörvinnande teamet Mclaren Honda där bilarnas setups kan undertecknas bland den bästa någonsin Alain Prost! Tillbaka till Ayrton...som var i totalt 16 förödande kollisioner med andra förare av skilda slag.Flertalet i slutet på hans desperata karriär som inte alls var på "topp" utan dalade redan innan hans hemska död.Tvärt emot myterna att han förolyckades på sin peak. Fantastisk bilkänsla och sure he could dance with that car" men eftersom det handlar om Racing blir betyget måttfullt. Ojämn förare som sällan presterade länge eller kontirnuerligt, däremot kunde bjuda på show och posera med snabba Poles.  Storhet kan bara mätas under en tid och där fick han se sig besegrad av exempelvis Prost.]


Schumacher
[tveksam första titlel och måttligt tveksam i vissa situationer. Sett till hans första 16 år i en karriär som saknar motstycke bleknar dock kritiken. Att vara i absoluta toppskikten under en sådan tid skapar per automatik dispyter och tillfällen för incidenter. Michael var dock mer driven och extrem driving machine än världen någonsin skådat. Resultaten talar för sig själva, där Sporten nästan dog ut eftersom motståndet verkade så blekt och chanslöst. Överlägsenheten har tyvärr t o m  i nutid skapat teorier-med-anhängare som försöker med alternativa förklaringsmodeller.  Men  91 Wins, 68 Poles och 7 Titlar står kvar för att avrundas med citat från official Formula 1 Hall of Fame   No champion had been so excellent for so long, but Michael Schumacher finally grew tired of the effort necessary to continue to excel and decided to quit while he was still ahead - so far ahead that his achievements are unlikely to ever be surpassed



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0